Een meta-analyse, waarbij alle Randomized Controlled Trials (RCT’s, gezien als de kwalitatief hoogwaardigste studies) op het gebied van visolie en depressie, gepubliceerd tussen 1960 en 2010, werden bekeken, heeft nu een eind gemaakt aan deze onduidelijkheid. De meta-analyse is gepubliceerd in het ‘Journal of Clinical Psychiatry’ in september 2011 en omvatte 15 RCT’s met in totaal 916 deelnemers. De conclusie van de analyse luidt dat vooral EPA effectief blijkt te zijn bij de behandeling van depressies.
Analyses laten zien dat alleen omega-3 vetzuursupplementen met 60% of meer EPA significant positieve effecten vertonen bij depressie. Supplementen met minder dan 60% EPA bleken ineffectief. Uit de analyse kwam tevens naar voren dat er vooral verbetering plaatsvindt indien er 200–2.200 mg meer EPA dan DHA wordt ingenomen.
Vooral EPA bij Depressie
Dat vooral EPA effect lijkt te hebben bij depressie is een verrassende conclusie. De hersenen bestaan namelijk vooral uit DHA: docosahexaeenzuur (DHA) is 200 keer meer aanwezig in de hersenen dan eicosapentaeenzuur (EPA). Verondersteld wordt dat DHA de opname van EPA in de hersenen blokkeert. Het is dus beter om niet al te veel DHA in te nemen bij depressie, maar daarentegen wel te zorgen voor voldoende inname van EPA.
Sublette ME et al: Meta-analysis of the effects of eicosapentaenoic acid (EPA) in clinical trials in depression; J. Clin. Psychiatry 72(12):1577–1584, 2011 (doi 10.4088/JCP.10m06634). Meer weten over de aanpak van depressie met omega-3? Hoewel veel onderzoeken een gunstig effect laten zien van omega-3 vetzuren bij de behandeling van depressie klachten, bestond over het effect van de verhouding EPA en DHA nog altijd onduidelijkheid.Een meta-analyse, waarbij alle Randomized Controlled Trials (RCT’s, gezien als de kwalitatief hoogwaardigste studies) op het gebied van visolie en depressie, gepubliceerd tussen 1960 en 2010, werden bekeken, heeft nu een eind gemaakt aan deze onduidelijkheid. De meta-analyse is gepubliceerd in het ‘Journal of Clinical Psychiatry’ in september 2011 en omvatte 15 RCT’s met in totaal 916 deelnemers. De conclusie van de analyse luidt dat vooral EPA effectief blijkt te zijn bij de behandeling van depressies.
Analyses laten zien dat alleen omega-3 vetzuursupplementen met 60% of meer EPA significant positieve effecten vertonen bij depressie. Supplementen met minder dan 60% EPA bleken ineffectief. Uit de analyse kwam tevens naar voren dat er vooral verbetering plaatsvindt indien er 200–2.200 mg meer EPA dan DHA wordt ingenomen.
Vooral EPA bij Depressie
Dat vooral EPA effect lijkt te hebben bij depressie is een verrassende conclusie. De hersenen bestaan namelijk vooral uit DHA: docosahexaeenzuur (DHA) is 200 keer meer aanwezig in de hersenen dan eicosapentaeenzuur (EPA). Verondersteld wordt dat DHA de opname van EPA in de hersenen blokkeert. Het is dus beter om niet al te veel DHA in te nemen bij depressie, maar daarentegen wel te zorgen voor voldoende inname van EPA.
Sublette ME et al: Meta-analysis of the effects of eicosapentaenoic acid (EPA) in clinical trials in depression; J. Clin. Psychiatry 72(12):1577–1584, 2011 (doi 10.4088/JCP.10m06634). Meer weten over de aanpak van depressie met omega-3?
